KJØPSVILKÅR

Generell informasjon

Selger

Eitrah

Orgnr: 921295901

Adresse: Edvard munchs vei 51, 1063 Oslo.

Vilde Hettervik Frøland

Kontakt: +47 461 22 939

Epost: post@eitrahblomster.no

Eitrah drives både via fysisk butikk og nettbasert løsning med nettbutikk.

Betaling

Via nettsiden godtas Visa, Mastercard, American Express, Klarna og Vipps.

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Foretaket er pr. 16.03.20, registrert i mva-registerert og derfor er priser oppgitt med mva.

Kjøper

Kjøper må hente og åpne pakken snarest mulig for å unngå at planten er unødvendig lenge innpakket.

Ordrebekreftelse

Etter bestilling og godkjent betaling får du en bekreftelse på mail. Vennligst dobbeltsjekk informasjonen du har oppgitt for å sørge for at alt stemmer, inkludert din adresse. Gi beskjed fortløpende om informasjonen er feil. Husk at du er selv ansvarlig for å oppgi riktig informasjon.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

Vi leverer pakker med budfirma her i Oslo og omegn. Vi sender også med Posten Norge til resten av landet. Pakken må du selv følge med på sporing, hente ut og åpne pakken når den ankommer.

Er det noe du er misfornøyd med, vennligst ta kontakt så gjør vi alt vi kan for å få det ordnet.

Skadedyr

Det er veldig viktig å huske på at dette er levende planter vi tar med inn i hjemmet vårt. Plantene er ofte dyrket i store gartneri, og her kan det en sjelden gang oppstå skadedyr. Plantene kommer ofte direkte derfra og det er vår leverandør og mattilsynet som er ansvarlig for å kontrollere at plantene er friske. Selv tar vi også en sjekk ved mottakelse i butikk, og før vi selger plantene. Til tross for dette er det likevel vanskelig å garantere 100%.

Vi anbefaler å ha alle nye planter i karantene (eget rom, eller i det minste et godt stykke unna andre planter i 2 uker) slik du får sett utviklingen til planten. Det er derfor viktig å ha forståelse og tålmodighet når det gjelder dette. Skulle du være så uheldig å finne skadedyr på en plante fra oss, vennligst ta kontakt så vi kan hjelpe deg.

Det er veldig viktig at du tar kontakt med én gang (innen maks 1 uke). Skadedyr på en plante er ikke reklamasjonsgrunnlag, men vi tilbyr likevel full refusjon om vi får planten i retur (gjelder også postsending, men dette avgjør vi under dialogen), samt dokumentasjon bestående av gode og tydelige bilder av de levende skadedyrene på planten om du oppdager noe. Bildene er helt avgjørende for å gå videre med dette og vi er helt nødt til å få dokumentasjon på levende skadedyr da vi også må ha muligheten til å dokumentere dette videre til våre leverandører. Et gammel nett(spindelvev etc) eller døde skadedyr på planten eller jord er ikke grunnlag for å få pengene tilbake.

Spretthaler (anbefaler å google bilde så du kan sammenligne. Disse kryper raskt, er sølvfarget og spretter gjerne om du pirker borti de) og hærmygg etc. vil det ikke bli refundert for da feks. spretthalene faktisk kan gjøre nytte, og hærmyggen gjør nesten ingenting annet enn å være slitsom for oss mennesker. Ønsker du ikke spretthaler eller hærmygg kan vi anbefale lechuza pon (mineralsk substrat, finnes i nettbutikken) der disse ofte ikke trives siden de ikke får den fuktige kompakte jorda de liker så godt. Med planten følger det naturlig med nyttedyr og levende jord, og dette må være inneforstått ved kjøp av levende planter.

Ikke kast, klipp eller sett ut (i kulde feks. da dette skader planten!) planten og ikke fjern skadedyrene uten avtale med oss. Kaster du planten etc. uten å hatt dialog med oss om dette vil du ikke få refusjon for planten. Planten skal returneres forsvarlig (godt innpakket om det er kaldt), og leveres i vår butikk senest 3 dager etter dialog med oss ( retur gjelder også ved postsendinger. Vi avtaler under dialog). Ødelegges planten på noen måte vil vi ikke refundere beløpet. Det er ditt ansvar som kunde å oppsøke denne informasjonen du godtar i salgsbetingelsene, og kunden skal returnere planten tilbake i samme tilstand som den er mottatt i.

Disse vilkårene er vi nødt å ha for å kunne tilby våre kunder pengene tilbake :-)

OBS! Fysisk retur av planten tilbake til oss gjelder også ved postsendinger. Bruk gjerne samme emballasje, pakk etter beste evne (så godt som mulig), da vi må motta planten tilbake i stand til å også returnere de til vår leverandør.

Angrerett

Dette skjer i henhold til angrefristlovens bestemmelser. Det er 14 dagers returrett av ubrukte varer i original uskadet emballasje. Returporto betales av kjøper. NB: Planter, løk og knoller er ferskvare og angrerettlovens bestemmelse gjelder ikke.

Reklamasjon

Selger Eitrah

Orgnr: 921295901

Adresse: Edvard munchs vei 51, 1063 Oslo.

Vilde Hettervik Frøland

Kontakt: +47 461 22 939

Epost: post@eitrahblomster.no

Er det noe du ikke er fornøyd med og ønsker å reklamere på, vennligst ta kontakt slik at vi kan hjelpe deg best mulig. Det er svært viktig at du tar kontakt snarest mulig, og senest innen 7 dager for at vi vi skal ta imot reklamasjonen. Gjelder det skadedyr se under kategorien "Skadedyr". Gult blad, noe mekaniske merker på blad er helt normalt på levende planter, og spesielt ved postsendelse. Dette er inneforstått når du handler planter på nett, og spesielt ved postsendelse. Uansett hva som har skjedd må det dokumenteres med gode og tydelige bilder som sendes til oss sammen med informasjonen om reklamasjon. Planten skal returneres i butikken.

Det er også ditt ansvar som kunde å oppsøke informasjon enten fra oss eller på egenhånd dersom du ikke har kunnskap om planten fra før. Vi har satt fristen på 7 dager fordi dette er ferskvarer og mye kan endre seg fra kjøpet hos oss. Følg instrukser, og merker du at noe ikke er som det skal ber vi deg undersøke planten over og under jorden. Vi hjelper deg alltid om du trenger det.

Vi vil gjerne gi all den informasjonen vi har til deg som kunde, så om du føler du mangler noe ber vi deg vennligst å ta kontakt på tlf, epost eller via some for mer informasjon. Vi velger ut plantene, pakker og håndterer ordren etter beste evne. Ingen planter er like og bildene av produktene våre er kun veiledende. Bildene viser ofte gjennomsnittsplanten, så størrelsen kan være både større og mindre. Størrelsen på planten, antall blader etc. er ikke en reklamasjonsgrunn.

Vi er ikke ansvarlige for Postens håndtering av pakken ifh til skade på innholdet, temperatur, og leveringstid. Som mottaker har du forsikring hos Posten på norgespakker men det er ikke enkelt å få noe igjen av dem for ødelagt ferskvarer. Det er maskiner som håndterer pakkene og da har de ikke lengre kontrollen over forsiktig håndtering. Temperaturer varierer veldig på en forsendelse med bil, fly eller tog og Posten erstatter ikke frostskader.

Plantebeskrivelser i nettbutikken

Alle bildene våre av planter er veiledende da det kan forekomme ulikheter som størrelse på planten, farge, varigering etc. Alle ferskvarer er ulike, og vi vil aldri kunne tilby lik plante som er avbildet. Planten kan være både større og mindre, og vi tar utgangspunkt i art og sort når du bestiller. Ønsker du å velge ut planten selv er du velkommen innom til oss i våre åpningstider. Plantene endrer seg over tid, og våre råd og tips er ikke alltid det som passer best i ditt hjem. Prøv deg alltid frem. Luftfuktighet, temperatur, trekk og lys påvirker videre plantens vekst. Spør oss gjerne om tips så hjelper vi deg så godt vi kan.

Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling.

Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

Levering og sending

Levering i Oslo og omegn
Hjemlevering gjelder om du bor i Oslo og omegn.

Vi tilbyr levering hjem for 129 kr.

Dette gjelder flere poser med godbiter! Tunge varer som store potter og jord/lechuza vil det komme tilleggskostnader for.

Husk å alltid oppgi telefonnummer ved bestilling. Du er ansvarlig for å oppgi riktig kontaktinformasjon og leveringsadresse. Oppgis feil adresse vil sjåføren forsøke å finne riktig adresse - og dette kan de ta ekstra betalt for! Derfor er det svært viktig at du dobbeltsjekker adressen din ordentlig. Må de bruke tid på å finne din nye adresse kan det påløpe ekstrakostnad på 99 kr. Du bekrefter å ha lest og godkjent alle salgsbetingelser når du bestiller.

Når du bestiller hjemlevering hos oss velger du selv dato i bestillingen. Du velger da dag du ønsker levering og vi pakker og sender ut til deg. Husk at bestillinger som skal ut samme dag må bestilles senest kl 10.00. Siden vi må forhåndsregistrere din levering tar vi ikke imot tilleggsbestillinger eller endringer etter dette tidspunktet. Dager vi leverer ut er mandag, tirsdag, torsdag, fredag og lørdag. Budet leverer mellom ca(!) kl 15-21 på hverdager og lørdager fra kl 13-20. De leverer så raskt de kan :-) Ønsker du spesifikt tidspunkt bare ta kontakt så skal vi sjekke tilleggskostnad for ekspresslevering.

Det er viktig at du er hjemme eller har ordnet på et annet vis at pakken blir tatt imot. Sjåføren kan forsøke å oppnå kontakt med deg per telefon og/eller ringe på (om ringeklokken/døren er merket). Din nabo kan bli kontaktet for å ta i mot pakken, og dersom budet kommer seg inn i oppgangen vil pakken bli satt ved døren om dette er forsvarlig. Du må spesifikt oppgi om du ikke ønsker at nabo tar imot for deg/at pakken blir satt ved døren. Får ikke budet tak i deg og ikke har noen annen mulighet til å få levert fra seg pakken på en forsvarlig måte, vil denne bli returnert tilbake i butikk. For ny levering blir det en ny frakt å betale. Dette er fordi budet likevel tar betalt for turen selv om pakken ikke ble tatt imot. Husk at planter er ferskvarer og beløpet for disse vil ikke bli refundert ettersom de allerede er pakket inn og fraktet, så det lønner seg å komme innom eller betale for ny levering.

Postsending

Vi sender med postens norgespakke, alt av ordrehåndtering, pakking, emballasje, kjøring er inkludert i de 179kr. Varmepakker kjøpes separat.

Nå som det er så kaldt anbefaler vi ikke å sende planter per post.

Vi sjekker så godt vi kan alle planter ved mottakelse i butikken, skulle det likevel være skadedyr på planten må vi ha beskjed innen de 7 dagene man har reklamasjonrett. Send oss gode, tydelige bilder av skadedyrene. Gammelt spindelvev/mekaniske skader/gult blad etc er ikke reklamasjonsgrunnlag. Gult blad/merker i bladverk etter en postsendelse kan oppstå, og merk at en sending er påkjennelse for plantene. Dette er levende ferske planter og plantene kan reagere ulikt. Se mer under "Skadedyr".

Vi er ikke ansvarlige for Postens håndtering av pakken ifh. til skade på innholdet, temperatur, og leveringstid. Som mottaker har du forsikring hos Posten på norgespakker men det er ikke enkelt få noe igjen av dem for ødelagt innhold. Det er maskiner som håndterer pakkene og da har de ikke lengre kontrollen over forsiktig håndtering.

Vi sender pakker på mandager og tirsdager for å unngå at pakken blir stående på posten over helgen. Dette kan likevel skje og er utenfor vår kontroll. Du må selv følge med på sporingskoden du mottar på epost og hente ut pakken. Ferskvarer skal ikke være pakket inn lengre enn nødvendig, og du er ansvarlig for å selv hente ut pakken når den ankommer hentested.

Sarte, dyre, tunge eller høye planter frarådes å sendes, vi vil som oftes merke disse i nettbutikken i infoen at vi ikke anbefaler postsendinger. Ønsker man likevel en plante sendt, så kan vi pakke så godt som mulig, men det innebærer alltid en risiko for postsendinger. Vi sender ikke tunge potter i posten, det vil som oftes gjelde fra 22 cm(diameter) og oppover. Leirkrukker er tunge og kan skade plantene i esken. Bestiller man flere planter og potter bør disse pakkes i separate esker for best mulig transport.

Mekaniske skader, gule blader etc. er vanlig.

Ved å bestille i vår nettbutikk har lest og godkjent alle kjøpsvilkår.

Henting i butikk

Hos oss må du hente din bestilling innen 7 dager fra bestillingsdato.

Vi ønsker å tilby ferske, friske og vakre planter, og er derfor svært avhengige av god rullering på plantene. Vi vil fortsette med et godt utvalg og må da også ha plassen til å kunne ta imot nye planter flere ganger i uka. Derfor er det viktig at alle henter sin bestilling senest innenfor de 7 dagene. Blir ikke ferskvarer hentet innenfor fristen vil ordren din bli slettet og ferskvarerene refunderes dessverre ikke for. Plantene kan og vil bli solgt videre. Husk at du godkjenner kjøpsvilkårene når du bestiller hos oss.

Du kan alltids bestille hjemlevering istedenfor, men leveringen skal foregå innenfor de 7 dagene.

Dessverre opplever vi at noen ikke henter bestillingene sine og kan derfor ikke tilbakebetale beløpet for ferskvarene de ikke velger å hente.
Kansellere ordre

Er bestillingen din med ferskvarer foretatt for mindre enn 7 dager siden kan du kansellere. Har du bestilt en postsending må denne kanselleres senest lørdag, da vi lager sendingsetikettene i forkant. Om man likevel vil kansellere postsendingen innen 7 dager vil man ikke bli refundert for frakten. Bestillinger som skal hentes i butikken må hentes innen 7 dager. Planter er ferskvarer som er holdt av til deg, vil ikke bli refundert for dersom du velger å ikke hente din bestilling. Vi er utrolig avhengige av å ikke stå inne med ferskvarer over lengre tid.

Stiklinger

Stiklinger kan vi dessverre ikke gi reklamasjonrett på da vi ikke lengre har kontroll over prosessen fra kunde henter eller mottar stiklingen. Alt fra roting og stell videre vil være på egen risiko. Ønsker man ikke ta sjansen på stiklinger har vi av og til større etablerte planter man kan kjøpe som har gode røtter.